Direksiyon Eğitimi Araç Kullanımı İlkeleri

Önemli Kurallar

  • Ne bas ne çek kuralı: Araç hareket halindeyken hızını belli bir kilometrede sabitlemek anlamına gelir. Bu işlemi yaparken gaz pedalına hafif basılarak ayak pedalın bu ayarında sabitlenir. Pedal sonuna kadar basılmaz. Komple pedal bırakılmaz.
  • Ya bas ya çek kuralı: Araç hareket etmeye başladığında gaza sabit basılır ya da basılmaz. Gaza basıp sonra gazdan ayağı çekip tekrar gaza basarak bu şekilde davranırsanız araç kendisini ileri geri atacaktır. Bu sebeple ya gaza basılır ya da basılmaz.
  • Basma dokun kuralı: Fren pedalına ve gaz pedalına aniden basılmaz yavaş yavaş dokunularak basılır.
  • Ağır çekim kuralı: Debriyaj pedalı yarım mesafe kaldırıldıktan sonra araca gaz vermeden en düşük hızda hareket etmektir.
  • Vites değiştirme kuralı: Debriyaja basılırken gaz pedalından ayak çekilerek vites değiştirilir.
  • Kalkış vitesi: 1. Vitestir. Kalktıktan yaklaşık 2 metre sonra motor bağırtılarak 2. Vitese mutlaka alınmalıdır.

otomatik ve manuel vites araçların pedallarının kullanımı

Pedalların Kullanımı

Debriyaj Pedalı: Sadece sol ayakla kullanılır. Sol ayağın topuğu hafif havada duracak şekilde parmak uçlarının az aşağısıyla debriyaj pedalına basılır.
Fren pedalı: Sadece sağ ayakla kullanılır. Sağ ayağın topuğu yere sabitlenerek kullanılır. Fren pedalına basılmaz yavaş yavaş dokunularak frenleme yapılır.
Gaz Pedalı: Sadece sağ ayakla kullanılır. Sağ ayağın topuğu yere sabitlenerek kullanılır. Sertçe basılmaz hafif hafif dokunularak basılır.

otomatik ve manuel araç vites kullanımı

Viteslerin Kullanımı

  • Manuel araçlarda boş vites 3 ve 4. Viteslerin orta noktasıdır. Otomatik araçlarda “N” harfiyle sembolize edilir.
  • Manuel araçlarda geri vites “R” harfiyle gösterilir. Otomatik araçlarda “R” harfiyle sembolize edilir.
  • Manuel araçlarda ileri vites 1. Vitesle başlar. Otomatik araçlarda “D” harfiyle sembolize edilir.

araç ayna ayarı

Aracı Hareket Ettirmeden Önce Yapılması Gerekenler

  • İlk olarak araç koltuğu debriyaj pedalına göre ayarlanır.
  • Emniyet kemeri takılır.
  • Aynaların ayarları yapılır (Yukarıdaki şekli inceleyin)

kontak anahtarı

Aracı Çalıştırma

  • Kontak anahtarını 2 kez çevirerek ön panel ikaz ışıklarını yakarız.
  • İkaz ışıkları söndükten sonra kontak anahtarıyla marş yaparak aracı çalıştırırız.
  • Debriyaj pedalına basarak aracı 1. Vitese alırız.
  • El frenini indiririz.
  • Sol sinyali yakarız.
  • Direksiyonu bir tur sola doğru çeviririz.
  • Debriyaj pedalını yavaş yavaş kaldırarak aracın titreme noktasına getiririz.
  • Fren pedalını bırakırız. Ağır çekim kuralıyla aracı hareket ettiririz.
  • Araç hareket etmeye başladıktan yaklaşık 2 metre sonra motoru bağırtarak 2. Vitese geçeriz. (Devir sayacı yaklaşık olarak 2500 devire ulaşınca)

Araç hareket halindeyken Yapılması Gerekenler.

  • Aracı kaldırdıktan hemen sonra motorun bağırma sesiyle birlikte 2. Vitese almalıyız.
  • Daime orta şeritte seyir etmeliyiz.
  • Araç vites değişimlerinde debriyaja basılır bu esnada gaz pedalından ayak çekilir.
  • Vites değiştirildikten sonra yavaş yavaş debriyaj pedalından ayak çekilir ve gaza basılır. (Gaza bas çek yapılmaz. Sadece basılır.)
  • Araç seyir halindeyken gaz pedalı sabit bir hıza alınır. (Ne bas ne çek kuralı)
  • Trafik sebebiyle yavaşlamamız gerekirse araç stop etmemesi için gaz pedalı bırakılır ya da frene hafif dokunularak araç önce yavaşlatılır sonra vites küçültülür. (Hareket Halinde)
  • Kırmızı ışık veya başka bir sebeple durmamız gerekiyorsa önce debriyaja basılır sonra yavaş yavaş frene dokunularak araç durdurulur. (Basma dokun kuralı)
  • Durduktan sonra ilk yapılması gereken şey vitesin 1. Vitese alınmasıdır.

kasis

Kasislere (tümseklere) Yaklaşınca Yapılması Gerekenler

  • Gaz pedalından sağ ayak çekilir. Araç böylece yavaşlamaya başlar.
  • Vitesi küçültmeye gerek yoktur. 2. Vitesle kasis geçilir.
  • Eğer gaz pedalından ayağımızı çektiğimizde araç yavaşlamazsa frene bir kez basar çekeriz.
  • Önümüzde araçlar çok fazla yavaşlar ise bu durumda 1. Vitese aracımızı alırız.

dönel kavşak

Dönel Kavşaklarda Yapılması Gerekenler
Büyük Dönel Kavşaklarda

  • Sol sinyal verilir. (Yaklaşık 30 metre önceden)
  • Sol şeride geçilir.
  • 2. Vitesle dönülür.
  • Önümüzdeki araçlar yavaşlar ise 1. Vitese alıp manevrayı bu şekilde tamamlarız.
  • Daime dönüşümüzü tamamalarken orta şeride geçmeliyiz. Eğer ki dönüşümüzü sol şeride doğru tamamladıysak orta şeride geçerken sağ sinyali vermeliyiz.

Küçük (Dar) Dönel Kavşaklarda

  • Sol sinyal verilir.
  • Sol şeride geçilir.
  • 1. Vitesle dönülür. (Trafik varsa ağır çekim kuralı uygulanır)
  • Daime orta şeride geçmeliyiz.
  • Eğer ki dönüşümüzü sol şeride doğru tamamladıysak orta şeride geçerken sağ sinyali vermeliyiz.

Durmadan Önce Yapılması Gerekenler

  • Sağ sinyal verilerek sağ şeride geçilir.
  • Tekrar sağ sinyal verilerek sağ tarafta müsait bir yere yanaşılır. (Emniyet şeridi, banket vb.)
  • Durmadan önce debriyaj pedalına basılır. Sonra frene yavaş yavaş dokunularak durulur.

Başarılar
Özcem Sürüş Ekibi.

Online Ödeme
Kursiyer Girişi
whatsapp
ara
kayıt